Säännöllisten työaikojen jäädessä historiaan, pätkäopiskelu
ja -työt arkipäiväistyvät, jokaisesta tulee mikroyrittäjä. Tätä on tai olisi
digitalisaatio, joka haastaa perinteiset kasvatus- ja koulutusmetodit. Teknologia
suosii kekseliäitä ja koulutettuja ihmisiä, mutta kaikki eivät tähän muottiin
mahdu. Toisaalta koulutusjärjestelmämme on tehnyt suomalaisista yhden ammatin
osaajia moniammatillisuuden sijaan. Julkisuudessa puhutaankin osaltaan nuorten
kouluttamattomien ongelmista sekä liian koulutettujen huonosta työllistymisestä.
Tutkimusten mukaan jo yhdenkin tutkinnon osan suorittaminen parantaa nuorten
työllistymismahdollisuuksia. Tätä tulisi tukea kaikin keinoin. Valitettavan
moni nuori on syrjäytymisvaarassa ja jää palveluiden ulkopuolelle laiskuuttaan
taikka tietämättömyyttään. Toisaalta nykyisin melkein jokaisella on useita ammattiuria elämän aikana. Tämä lisää
tarvetta aikuiskoulutukselle. Etlatiedon toimitusjohtaja Petri Rouvinen ehdottaa korkeakouluihin lyhyitä
perusopintoja, joiden jälkeen siirryttäisiin työelämään ja opiskeltaisiin
lisäpalasia tarpeen mukaan. (HS 2015e. ; Nuorisotutkimusseura 2015 ; Aamulehti 2015.) Tämä palvelisi sekä
työelämää ja sen edustajia, kun työntekijät olisivat uniikkeja ja toisaalta
myös säästäisi työntekijältä aikaa, kun ei tarvitsisi opiskella niin montaa
vuotta.
Oman kokemukseni mukaan Suomi nojaa liikaa koulutukseen,
koska kaikista ei ole opiskelemaan. Perinteiset hanttihommat ovat kadonneet ja
kaikkien tulisi olla moniosaajia ja -tietäjiä. Toisaalta koulutukset ovat
pitkiä ja saattavat uuvuttaa, vaikka opiskeltava ala sinällään olisi oikea.
Tiedotusvälineissä on kirjoitettu viime kuukausina suurista leikkauksista
koulutuksen osalta (HS 2015a.; OAJ 29.5.2015). Tuhannet osoittivat mieltään
leikkauksia vastaan toivoen, että jatkossa koulutuksen arvostus kasvaisi eikä
lisää leikkauksia tulisi (HS 2015a). Kuohuttavana puheenaiheena on ollut ammattiopintojen
lyhentäminen kahteen vuoteen, kesäkauden hyödyntämisestä opinnoissa ja
kaksivuorosysteemiin siirtyminen. OAJ vastustaa opintojen lyhentämistä vedoten
mm. siihen, että osa valmistuvista ei olisi edes täysikäisiä. (HS 2015b.)
Mielestäni koulutusten tiivistäminen ja tuominen lähemmäksi työelämää kuulostaa
oikealta suunnalta. Opinnollistaminen on tässä oiva työkalu ja sitä itsekin
työssäni aloittelen.
Myös opiskelijoiden vastuuta ja velvollisuuksia pitäisi
nostaa. Nykyinen tutkintoperusteinen malli antaa mahdollisuuden mennä siitä
mistä aita on matalin. Kurssit saa suoritettua hyvinkin vaillinaisilla
näytöillä ja läsnäoloilla. Ehkä koko hyvinvointiyhteiskunnan ongelma on se,
että mahdottomia tapauksiakin autetaan loppuun asti. Yksilön vastuuta ei käytännössä ole, kun aina
löytyy auttava käsi. Tukien tulisi olla vahvemmin vastikkeellisia. Opintotukea
ei saa jos ei ole riittävää määrää opintopisteitä, mutta käytännössä
opintopisteitä saa aika helposti. Tämä ei kannusta yrittämään parastaan
opinnoissa. Ja toisaalta saman rahan saa vaikka opinnot
keskeyttäisikin. EK:n (2015c.) julkaisemassa raportissa vertaillaan
erilaisia kannustinloukkuja, jotka eivät rohkaise ihmisiä työn
vastaanottamiseen. Tämä osaltaan vaikuttaa nuorten innokkuuteen opiskella, kun
ilman ammattia ja työtä voi elellä yhtälailla kun töissä käydessä.
Tutustuin Opetushallituksen (2010,
67-68.) julkaisuun ammattiosaamisen näytöistä hotelli, ravintola- ja catering-alalla. Pääsääntöisesti
näytöistä saatiin hyviä tai erittäin hyviä arvosanoja (4 tai 5) Useimmiten
työelämän edustaja oli mukana näyttökeskustelussa, mutta arvosanoista yli
puolet oli opettajien päättämiä. Parhaimmat arvosanot annettiin kun työelämän
edustaja ja opiskelija tekivät kaksin arvioinnin. Näissä myös annettiin
vähemmän tyydyttäviä arvosanoja. Tämä johtunee siitä, että hotelli- ja
ravintola-alalla apukädet ovat erittäin tervetulleita ja ne ketkä näyttöön asti
pääsevät, saavat useimmiten hyvät arvosanat. Mielestäni suurimpana ongelmana
varsinkin nuorten työharjoitteluissa on paikalletulo ja sitä kautta
hyväksyttyjen näyttöjen saaminen. Suurena haasteena monille on nukkuminen ja
herääminen. (Velling, K 2007). Opettajilla saattaa olla opiskelijasta
tietynlainen mielikuva koululta, joka ei kuitenkaan välttämättä ollenkaan
näyttäydy työharjoittelussa. Itsekin olen huomannut, että opettajat usein
johdattelevat numeroita haluamaansa suuntaan jo lähtötilanteen mukaan. Meillä
näytössä on aina kolmikanta, jossa jokainen saa sanoa mielipiteensä arvosanaan.
Kasvatus on yksi elämän perustoiminnoista ja siitä löytyy
tietoa niin alan kirjallisuudesta kuin myös sanomalehdistä ja muista medioista.
Kaikki tieto ei läheskään ole kirjoitettu johonkin julkaisuun, vaan monet asiat
ovat niin yleisiä, että ne tuntuvat itsestäänselviltä. Kasvatuksen lähtökohdat
ovat kehittyneet aikojen kuluessa ihmisen evoluution aikana. (Rinne, R.,
Kivirauma, J. & Lehtinen, E., 2004, 13.) Lukiessani eri väitöskirjoja
ja pro-gradu tutkielmia, sain käsityksen, että opetusta ja kasvatusta tutkitaan
erittäin laajasti. Se kertoo myös kuinka laaja-alaista oppiminen on, jokaisella
alalla ja joka ikävaiheessa tapahtuu oppimista ja tietyt asiat kulkevat mukana
läpi linjan (Siljander, A-M. 2009.) Selvää ainakin on, että opettajan ammatti
on murroksessa ja jaksaminen kortilla muutoksien pyörteissä (Koli, A. 2014).
Aloitin tehtävän tekemisen sopivaan aikaan, juuri kun
koulutus ja siitä tehtävät vähennykset puhuttivat jokaisessa sanomalehdessä.
Valitsemani lehtijutut käsittelivät pitkälti koulutuksesta tehtäviä
vähennyksiä, niitä edeltäviä tai seuraavia ilmiöitä sekä näitä aiheita tukevia
kirjoituksia. Listasin käyttämäni kirjoitukset lähdeluettoloon, koska en nähnyt
tarpeelliseksi tehdä listaa erikseen. En myöskään valinnut vain yhtä
kirjoitusta käsiteltäväksi vaan linkitin kaikki yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
höystäen sitä omilla mielipiteilläni. Tehtävä oli erittäin mielenkiintoinen ja
johdatteli hyvin ajatukset lähemmäksi koulumaailmaa. Vaikka teen tiiviisti
yhteistyötä koulujen kanssa tälläkin hetkellä ja koko ajan meillä on joku
työssäoppija, niin nyt asiaa katsoo hieman eri kantilta yrittäen asettua
enemmän opettajan kuin työelämäedustajan saappaisiin. Yleisesti
koulutuksesta löytyy paljon mielenkiintoisia artikkeleita ja tutkimuksia. Ehdottomasti
mielenkiintoisin juttu oli Kristi Lonkan (AKA 2015.) tutkimus diginatiiveista
ja digimuukalaisista. Tämä avasi silmät siihen mitä opetus pitkälti nykyään ja
kuinka suuri kuilu on vanhakantaisen koulujärjestelmät ja nykyajan oppijoiden
välillä on. Myös työelämässä tarvittavien sosiaalisten ja viestinnällisten
valmiuksien opetus on tutkimusten mukaan laadullisesti heikohkoa (Räisänen
2009, 7-10.) Juuri näihin asioihin koulutuksessa tulisi enemmän keskittyä,
työelämän etsiessä hyviä tyyppejä, jotka osaavat etsiä ratkaisun ongelmiin
oma-aloitteisesti. Sosiaalisesti lahjakkaat työntekijät pärjäävät monilla
aloilla vaikka työtaito tai tiedot eivät olisi huippuluokkaa. Värtön (2015)
pro-gradu herätti kysymyksen: Tarvitaanko opettajille ollenkaan tietyn alan
pätevyyttä vai voisiko kouluissa olla vain
sosiaalisten, digitaalisten ja työelämätaitojen opettajia ja alan
pätevyys hankittaisiinkin työelämässä?
AKA 23.4.2015. Diginatiivit ja digimuukalaiset. Luettavissa:
http://www.aka.fi/fi/akatemia/media/Ajankohtaiset-uutiset/2015/diginatiivit/.
Luettu: 7.7.2015.
EK 2015a. 22.4.2015.Työssäoppiminen antaa nuorelle arvokasta
työkokemusta. Luettavissa:
http://ek.fi/ajankohtaista/uutiset/2015/04/22/tyossaoppiminen-antaa-nuorelle-arvokasta-tyokokemusta/.
Luettu: 7.7.2015.
EK 2015b. 14.6.2015. Näytä, että osaat! Yritysten kokemuksia
näyttötutkinnoista. Luettavissa:
http://ek.fi/ajankohtaista/hyotytietoa-yrityksille/2015/06/14/nayta-etta-osaat-yritysten-kokemuksia-nayttotutkinnoista/.
Luettu: 7.7.2015.
EK 2015c. 8.7.2015. EK löi pöytään 1500 €/kk-esimerkin –
”Miten tämä voi olla mahdollista Suomessa?”. Luettavissa:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/86562-ek-loi-poytaan-1500-eukk-esimerkin-miten-tama-voi-olla-mahdollista-suomessa.
Luettu: 8.7.2015.
HS 2015a. 15.6.2015. Suurimmat leikkaukset kohdistuvat
opetukseen. Luettavissa: http://www.hs.fi/kotimaa/a1434251881218. Luettu:
7.7.2015.
HS 2015b. Helsingin Sanomat 22.5.2015. Ammattiopintoja ei saa
lyhentää. Luettavissa: http://www.hs.fi/kotimaa/a1432187357186. Luettu:
28.6.2015.
HS 2015c. Helsingin Sanomat 4.6.2015. Hallitusneuvotteluiden
taustamuistioissa ehdotetaan myös kesälukukautta ammattiopintoihin.
Luettavissa: http://www.hs.fi/kotimaa/a1433307463950. Luettu: 28.6.2015.
HS 2015d. Helsingin Sanomat
19.5.2015. Ammattikoulutkin haluavat myydä tutkintoja. Luettavissa:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1432001120986. Luettu: 7.7.2015.
HS 2015e. Helsingin Sanomat 30.5.2015. Digitaalinen
vallankumous tuo vaurautta ja massatyöttömyyttä. Luettavissa:
http://www.hs.fi/kotimaa/a1432874188021. Luettu: 28.6.2015.
HS 2015f. Helsingin sanomat 14.7.2015. Kotimainen
ohjelmistoyritys Tuxera on teknologiaraketti – kasvua yli 6000 prosenttia.
Luettavissa: http://www.hs.fi/paivanlehti/14072015/a1436759601190. Luettu:
14.7.2015.
Hyry, S. 2014. Helsingin yliopisto. Pro-gradu tutkielma.
Uudenlaista pelisilmää etsimässä. Nuorisotyön ammatillinen rooli internetin
toimintaympäristössä. Luettavissa:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/137626. Luettu: 28.7.2015.
JYU 2015. Jyväskylän yliopisto 23.4.2015. Ammatillinen
koulutus Suomessa vetovoimaisempaa kuin muissa Pohjoismaissa. Luettavissa:
https://www.jyu.fi/ajankohtaista/arkisto/2015/04/tiedote-2015-04-23-09-23-01-400015.
Luettu 28.6.2015.
Koli, A. 2014. Helsingin yliopisto. Väitöskirja. Työn mieltä
etsimässä : Työhyvinvoinnin edistäminen ammatinopettajien työssä. Luettavissa:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/136495. Luettu: 28.7.2015.
Nuorisotutkimusseura 2015. Nuoret luukulla Kolme
näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä. Luettavissa: http://www.nuorisotutkimusseura.fi/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf.
Luettu: 14.7.2015.
OAJ 29.5.2015. Ammatillisen koulutuksen leikkaukset
kohtuuttomat. Luettavissa: http://www.oaj.fi/cs/oaj/Uutiset?&contentID=1408911388706&page_name=Ammatillisen+koulutuksen+leikkaukset+kohtuuttomia.
Luettu: 28.6.2015.
OPH Koramo, M & Väyrynen, P. 2010. Näyttötietoa
ammattiosaamisesta II. Luettavissa:
http://www.oph.fi/download/126172_Nayttotietoa_ammattiosaamisesta_II.pdf.
Luettu: 7.7.2015.
Rinne, R., Kivirauma J. & Lehtinen, E. 2004. Johdatus
kasvatustieteisiin. WSOY. Porvoo.
Räisänen, A. 2009. Sovitellen Sosiaaliset ja viestinnälliset
valmiudet ammatillisessa peruskoulutuksessa. Tiivistelmä. Luettavissa:
http://karvi.fi/app/uploads/2014/09/KAN_38.pdf. Luettu: 7.7.2015.
Siljander, A-M. 2009. Helsingin yliopisto. Pro-gradu.
Ammatillinen osaaminen ja täydennyskoulutus: tiedon ja osaamisen leviäminen
osallistujien välillä. Leuttavissa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/19962.
Luettu: 28.7.2015.
Velling, K. 2007. Helsingin yliopisto. Pro-gradu. "No,
suurimmaks osaks sen takii, ku mä en herää" : Ammatillisessa koulutuksessa
olevien opiskelijoiden näkemykset poissaolojen merkityksestä opiskeluun.
Luettavissa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/12730. Luettu: 27.8.2015.
Värtö, S. 2015. Helsingin yliopisto. Pro-gradu. ”Ai etkö oo
pätevä?” – Vailla opettajankoulutusta olevien opettajien ajatuksia ja
kokemuksia opettajan työstä sekä muodollisesta kelpoisuudesta. Luettavissa: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/154720.
Luettu: 28.7.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti