Varhaisimmat
oppimismuistot tulevat lapsuudesta. Vanhempani opettivat monia käytännön
taitoja eivätkä tehneet asioita valmiiksi. Itsenäistyin hyvin varhain ja
minulle kasvoi halu pärjätä omillani. Monia lapsuuden oppeja, kuten "vie
mennessäsi, tuo tullessasi", olen yrittänyt työssäni opettaa eteenpäinkin.
Ensimmäinen oppimiseen liittyvä muisto koulusta on lukemaan oppiminen, mikä on
kantanut koko elämän. Olen aina lukenut ja kirjoittanut paljon. Asiat
järjestyvät päässä kirjoittamalla ja opitut asiat jäävät mieleen kun ne
kirjoittaa ylös. Hyvä luku- ja kirjoitustaito helpottaa elämää monella tapaa ja
lapsia tulisikin kannustaa lukemaan jo pienestä pitäen. Työelämässä
merkityksellisin oppimisen keino on ollut se, että en ole jämähtänyt paikoilleen.
Olen vaihtanut työpaikkaa noin vuoden välein, jolloin muutos ja sitä kautta
oppiminen on ollut kokoaikaista. Ihmisen tulisi olla avoin muutoksille ja koko
ajan tuntosarvet pystyssä, mitä vielä voisi tehdä paremmin, pitäisikö jokin
asia muuttaa, voisinko oppia jotakin muilta ympärilläni olevilta ihmisiltä.
Aktiivinen havainnointi ja muiden seuraaminen sekä itsensä arvioiminen, pitää
oppimisen aktiivisena. Opiskeluiden myötä olen tutustunut uusiin ihmisiin,
mutta työelämässä koen oppineeni enemmän. Koulu antaa perustan mihin tietoja
kerätään ja tavan etsiä tietoa, mutta itse ainakin opin käytännössä asioita
tekemällä ja kokemalla. Aikuisena on ihana huomata, ettei koskaan ole valmis ja
joka päivä oppii uutta. Kaikki uudet havainnot, taidot ja oivallukset ovat
oppimista, joita edistää avoin mieli.
|
Humanistinen
|
Kognitiivinen
|
Konstruktivistinen
|
sosiokulttuurinen
|
Mitä
oppiminen on?
|
Aktiivista
ja kehittävää toimintaa
|
Tiedon
prosessoimista
|
Tiedon
rakentamista uudelleen
|
Asteittain
syvenevänä osallistumisen prosessi
|
Mistä
opetuksen tavoitteet johdetaan ja miten ne ilmaistaan?
|
Korostaa
opettajan ja oppijoiden keskinäistä vuorovaikutusta
|
Oppija
nähdään erilaisen tiedon aktiivisena käsittelijänä: tietoa vastaanottavana,
havaintoja tekevänä, valikoivana, taltioivana, tulkitsevana ja aktiivisesti
kehittävänä olentona
|
Toimintaa
ohjaa tavoite, jota ohjaa oppimisen kriteerit, mutta oppimista säätelee se
mitä oppija tekee
|
Oppiminen
ja kehitys tapahtuvat osallistumalla sosiaalisiin käytäntöihin ja viestimällä
muiden kanssa
|
Miten
opetus etenee?
|
Painopiste
oppijan persoonallisessa kasvussa ja itsensä toteuttamisessa
|
käytännön
elämän ongelma -> tiedollinen ristiriita -> ratkaisu hankkimalla uutta
tietoa (assimilaatio) / järjestämällä aiemman tiedon uudella tavalla
(akkommodaatio)
->
syntyy toimintaa ohjaavia sisäisiä rakenteita& malleja = skeemoja
|
Oppiminen
on tilannesidonnaista, opitun siirtyminen riippuu tietojen ja taitojen
organisoitumisesta
VUOROVAIKUTUS!
Oppiminen on
oppijan oman toiminnan tulosta
|
Oppimisessa
on tällöin kyse sekä ajattelun kehittymisestä että yksilön aseman ja
maailmassa
olemisen tavan muuttumisesta
|
Opetusmenetelmät?
Millä perusteella valitut?
|
Opiskelija
valitsee itselleen parhaaksi katsomansa oppimisen muodot ja asettaa
tavoitteet
|
metakognitiivisten
taitojen kehittämistä l. oman oppimisen kriittistä arviointia: miten oppii ja
miten voi kehittää oppimistaan
|
opittavaan
asiaan liittyvät kysymykset, oma kokeilu, ongelmanratkaisu & ymmärtäminen
|
Toimijuus
ja tietovarannot
Opettaja
tukee oppijaa ja auttaa menemään oppimisessa eteenpäin eikä sitä voida
irrottaa ympäröivästä todellisuudesta
|
Miten
ja millä perusteella oppimistulos arvioidaan? Kuka arvioi?
|
Käytetään
hyödyksi itsearviointia ja arvioidaan yksilöllisiä oppimisprosesseja
|
Opittua
asiaa pitää pystyä muuttamaan uuteen tilanteeseen sopivaksi.
|
Oppimisen seurannan tulee olla monipuolista ja
joustavaa, oppijan valmiudet tulee huomioida
|
Elämässä
pärjäämisellä, "koneiston" mukana pysymisellä?
|
Edut
ja mahdollisuudet
|
Mahdollistaa
hyvin yksilöllisen opetuksen ja antaa tilaa yksilön omalle kasvulle
|
Opetuksessa
voidaan käyttää hyödyksi jo opittua ja johdattelemalla oppia uutta
|
Opittu
asia ymmärretään eikä vain opita ulkoa, oma mielenkiinto keskipisteessä
|
Ottaa
huomioon tärkeän ympäristön vaikutuksen
|
Kritiikkiä,
kehitettävää?
|
vaativuus
tulee esiin muun muassa silloin, kun oppijalta puuttuu valmiudet
itseohjautuvaan työskentelyyn
|
Ei
ota huomioon sosiokulttuurista vaikutusta
|
Vaikeinta
saada oppija ymmärtämään omaparhaansa ja innostumaan kokeilemisesta
|
Arvioinnin
vaikeus, mittariston epämääräisyys
|
Oheisessa
taulukossa vertaillaan erilaisia oppimiskäsityksiä (Jamk a-c ; OPH 2010 ;
Hakkarainen 2009, 5. ; Lindholm-Ylänne & Nevgi 2009, 194-234.) Oma oppimiskäsitykseni
on lähinnä kognitiivinen. Tykkään ratkaisulähtöisestä ongelmanratkaisusta. Oli
ongelma mikä tahansa, siihen löytyy ratkaisu, joko muuttamalla jotakin tai
etsimällä uutta tietoa. Yritän koko ajan havainnoida ympäröivää maailmaa ja
miettiä missä voisi kehittyä, kuinka asiat voisivat olla paremmin. Opetustapani
taasen on enemmän humanistinen. Meillä pajayhteisessä jokaisen osaamista
arvioidaan yksilöllisesti ja tavoitteet voivat olla hyvinkin erilaiset. Osalla nuoristani tavoitteet taasen ovat hyvin
selkeästi sosiokulttuuriset. Koitetaan harjaannuttaa elämässä pärjäämisen
taitoja, jo pelkästään vieraiden ihmisten kanssa keskustelu voi olla hankalaa.
Pyrin ottamaan jokaisen ohjattavan omana itsenään, kauhean paljon en
välttämättä kysele taustoista vaan opetus lähtee siitä pisteessä missä nyt
ollaan. Pääasia, että jokainen kehittyisi ja oppisi. Ohjauksessani varmasti on
myös viitteitä kaikista muistakin oppimiskäsityksistä, edelleen peilaten siihen
yksilön sen hetkiseeen tilanteeseen. Osa voi olla jopa sillä tasolla, että
heille voi antaa ongelmia ratkaistavaksi. Pohjalta löytyy jo kokemusta ja
tietoa, jonka päälle nuori itse rakentaa omaa osaamistaan.
Itseäni
jäi kiinnostamaan humanistinen oppimiskäsitys, joka pohjautuu humanistiseen ihmiskäsitykseen.
Sen perustana on ihmisen arvoa ja ainutlaatuisuutta korostavat psykologiset
tekijät. Siinä korostuvat itsensä toteuttaminen
ja yksilön tietoisuus oppimisessa. Oppiminen on vuorovaikutusta muiden
kanssa. Oppija toimii aktiivisena ja kehittävänä kokeilijana. Humanistisen
teorian mukaan ihminen pyrkii tekemään parhaansa omien tavoitteidensa
mukaisesti. Oppija on itseohjautuva
sisäisesti motivoitunut henkilö, joka vastaa itse omista ratkaisuistaan. Edellä
oleva lause nostaa mieleen paljon ajatuksia siitä millainen aikuisen ihmisen
tulisi olla. Lapselta tätä ei voida vielä olettaa, koska lapsuuteen ei pitäisi
kuulua vielä täysi vastuu omista tekemisistään. Nuorelta taasen voidaan jo
odottaa, toki aikuisen vahvalla tuella.
Jokaisen yksilön pitäisi kaikessa toiminnassaan pyrkisi löytämään oma
sisäinen motivaatio, syy miksi tekee mitä tekee ja sen lisäksi toimillaan
pyrkiä kohti omaa tavoitettaan. Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänänä
yksilön tulisi ottaa vastuu tekemisistään. Tämä pätee ihan jokaiseen ihmiseen,
oli tehtävä tai rooli mikä tahansa. Opettajan rooli on tässä olla ohjaaja ja
kannustaja, joka tukee yksilöä kohti hänen tavoitettaan.
Humanistista
oppimisteoriaa nimitetään myös kokemusoppimiseksi tai humaniskokemukselliseksi
oppimiseksi, joka usein yhdistetään konstruktivistiseen oppimisteoriaan. Tässä
painotetaan ihmisen ainutkertaisuutta ja yksilön oikeutta toteuttaa itseään.
Opettaja toimii mahdollistajana. (Lindholm-Ylänne & Nevgi 2009,
204-205.) Yhteiskunnan rakenteen tulisi olla myös sellainen, jossa kaikilla on
mahdollisuus toteuttaa itseään riippumatta lähtökohdista ja tarvittavaa tukea
tulee olla tarjolla, ilman että yksilön vastuu siirtyy jollekin muulle.
Kokemuksellinen
oppiminen pohjautuu humanistiseen psykologiaan ja sen taustalla on näkemys
pyrkimyksestä ihmisen kokonaisvaltaiseen kehittymiseen ja oman oppimistyylin
löytämiseen. Oppiminen on jatkuvaa toimintaa, joka perustuu opiskelijan omiin
kokemuksiin ja opittavan tiedon käsittelyyn. Tärkeää on tukea sosiaalista ja
persoonallista kasvua sekä lisätä itsetuntemusta. Oppiminen on kehämainen
prosessi, jossa tietoa syvennetään, käsitteellistetään, tutkitaan ja
kokeillaan. Reflektio on kokemuksellisen oppimisen peruskäsitteitä. (Lindholm-Ylänne
& Nevgi 2009, 206-207.) Työssäni hyödynnän kokemuksellista oppimista.
Meillä työpajalla jokainen pääsee kokeilemaan ja tekemään kaikkea, joka
ohjattuna tai itsenäisesti riippuen lähtötasosta. Kokeilemalla saattaa löytyä
sellaisiakin taitoja, mitä ei ehkä osattu ajatellakaan. Kokeilu on tärkeä vaihe
nuoren elämässä, jossa ei useinkaan ole tarkkoja suuntaviivoja vielä
kehittynyt.
Konstruktivistinen
oppimisen teoria antaa opiskelijalle aktiivisen roolin omien tavoitteidensa
asettamisessa. Perusteemana on kokemus, reflektointi, käsitteellistäminen ja
soveltaminen. Yksinkertaiselta kuulostava kaava ei kuitenkaan läheskään aina
ole sitä. Monikaan ei pysähdy elämässään miettimään omia kokemuksiaan ja sitä
kautta reflektointi jää vähäiseksi. Asioiden käsitteellistäminen on hankalaa,
kun kokemusta ei ole käyty kunnolla läpi ja kun oppimista ei ole tapahtunut,
soveltaminen jatkossa hankaloituu. Tässä teoriassa on keskeistä ajatus siitä,
että tieto ei siirry vaan oppija rakentaa sen itse uudelleen. Aikaisemmat
kokemukset säätelevät sitä mitä oppija asiasta havaitsee ja uutta tietoa
omaksutaan käyttämällä aiemmin opittua. Ymmärtämisen
painottaminen edistää mielekästä tiedon jäsentämistä ja
sosiaalisella
vuorovaikutuksella on keskeinen rooli oppimisessa. Tavoitteellinen
oppiminen on taito, jota voi oppia. (Lindholm-Ylänne & Nevgi 2009, 212-215.
; Jamk 2010) Suurena erona konstruktivismin ja kognitivismin välillä on ero
passiivisen ja aktiivisen tiedon vastaanottamisen välillä. Kognitivismissa on
oleellista se, että yksilö muotoilee omalla toiminnallaan käsitystään
ulkomaailmasta. Nykymaailmassa sosiokulttuurilla on yhä suurempi vaikutus
kaikkeen oppimiseen ja ihmisen ajatusmaailmaan. Nykyinen tietotulva ja
kaikenlaisten ulkoisten ärsykkeiden vaikutus on huomattava. Kognitivismi
perustuu ajatukseen puhtaasta älystä, joka toimii tietokoneen lailla sen
perusteella mitä sinne on syötetty eikä erilainen tilanne vaikuta siihen eikä
ihminen myöskään pysty muokkaamaan tietoa erilaisiin tilanteisiin sopivaksi.
(Säljö 2004, 54-55.) Erilaiset tiimityöskentelyn muodot ovat myös nykyaikaa ja
se pohjautuu John Steinerin (2003) yhteisölliseen kumppanuuteen eli tikapuu-teoriaan.
On huomattu, että toistensa ammattitaitoa tai tietoja täydentävät ihmiset
saavat aikaiseksi parempia tuloksia. Tähän perustuu moniammatillisten tiimien
ja ryhmien tehokkuus, kun tietoa ei tarvitse etsiä vaan ryhmästä löytyy joka
alan asiantuntija. Tieto myös rakentuu yli totuttujen raamien, kun toisen alan
tietämystä siirretään toiseen kontekstiin. Tehokkuus perustuu myös ison joukon yhdessä
luomaan ja uskomaan ideaan, johon ollaan valmiita panostamaan. Myös ryhmän
paine auttaa jaksamaan ja toisaalta tuki vie yli siitä, missä itse olisi
luovuttanut. Tiimeissä turvaudutaan myös transaktiiviseen
muistijärjestelmään, joka sisältää enemmän ja tarkempaa tietoa kuin kenenkään
yksittäisen jäsenen oma muisti. Tämä perustuu kollektiiviseen muistamiseen,
jossa rakennetaan erilaisia yhteisiä muistisääntöjä ja peilataan jokeisen omiin
kokemuksiin sekä tietoihin. Tätä kautta tiedot jäsentyvät koko ryhmän kannalta
järkevästi ja tieto säilyy paremmin muistissa. Yksi muistaa yhden aisan, josta
toinen muistaa toisen asian, jota kolmas jatkaa ja niin edelleen. (Hakkarainen
2003,9-10.)
Työssäni törmään hyvin paljon
nuoriin, jotka ovat sitä mieltä, että he eivät opi, eivät pysty eivätkä kykene.
Koulussa he eivät ole viihtyneet ja ainoatakaan (koulu)kirjaa he eivät ole eläessään
lukeneet. Näissä nuorissa voi olla hiljaisia ja epävarmoja tai puheliaita ja
kaikenkokeneita. Moni nuori on kovin tietoinen omista puutteistaan, mutta eivät
näe hyviä puolia ja mahdollisuuksiaan. Tai vastakohtana ovat hyvin tietoisia
itsestään ja luulevat liikoja. Puheet ovat paljon enemmän kun teot. Näissä
oppijoissa on se hyvä puoli, että he ovat usein suhteellisen innostuneita
kaikesta uudesta. Ne, jotka ovat jo luovuttaneet, ovat huomattavasti
hankalampia saada innostumaan ja uskomaan omiin kykyihin. Sitten on niitä, joilla on selkeät tavoitteet, hyvin
realistinen kuva osaamisestaan, halua oppia uutta ja kyky myös ottaa vastaan
palautetta. Niiden, joilla on suuret luulot itsestään, voi olla hankala, jopa
mahdotonta, ottaa palautetta vastaan, kun sanominen ei mene perille.
Vastauksena tulee helposti: "Kyllä minä tiedän tai osaan tämän jo, ei
tarvitse neuvoa." On myös olemassa hirveän herkkiä
mielensäpahoittajia, jotka näyttävät romahtavan palautteessa, mutta he ovat
kyllä niitä hyviä työntekijöitä, jotka ei todennäköisesti tee samaa virhettä
uudestaan. Ja kaikista vaikeimpia ovat
nuoret, joista ei saa mitään irti. Kommunikointi on hankalaa ja parhaimmillaan
vastaus on yksisanainen eikä ilmeestä saa minkäänlaista käsitystä, mitä pään
sisällä liikkuu. Oppimisen kannalta esimerkiksi humanistisen tavan mukaisesti
se, että nuori itse asettaisi tavoitteensa ja opettaja toimisi tsemppaajana, ei
vie tilannetta eteenpäin ollenkaan. Näissä tilanteissa on hankaluus säilyttää
oma ammattimaisuus ja sosiaalipedagoginen ote ollen tekemättä asioita
valmiiksi.
Kolmea erilaista nuorta (kaikentietävä,
ujo, realistinen) kuvaillessani kerron tarinan siitä kuinka työpajalle tullaan.
Ensimmäisenä nuori kuulee työpajasta. Kaikentietävä kuulee kaverilta, ujo
työkkärin tädiltä ja realistinen löytää tiedon internetistä etsiessään, mitä
alkaisi tekemään kun koulupaikkaa ei saanut. Kaikentietävä laittaa kaverinsa
täyttämään hakemuksen puolestaan, ujo tekee sen äidin kanssa ja realistinen
itse. Kaikki heidät kutsutaan haastatteluun, jonne kaikkitietävä ei tule, koska
on nukkunut pommiin, ujo ei tule, koska jännittää niin paljon, että migreeni
iskee, realistinen tulee paikalle todistusten kanssa etuajassa. Lopulta he
kaikki aloittavat pajalla ja perehdyttäminen voi alkaa. Kaikkitietävä ei jaksa
kuunnella ja tekeekin virheen asiassa, jota juuri painotettiin. Ujo on niin
peloissaan, ettei uskalla kysyä, kun ei ymmärtänyt ja realistinen oppii päivän
asiat ja tulee hyvillä mielin seuraavana päivänä töihin. Kaikkitietävä oppii
kantapään kautta, että on pakko kuunnella ja tehdä niinkuin sanotaan. Sitten
kun perusasiat on hallussa, voi alkaa soveltamaan omia ideoitaan ja oppimista
alkaa toden teolla tapahtumaan. Kaikkitietävästä tulee pajalla kaikkien kaveri
ja asiakkaiden kehuma asiakaspalvelija. Ujo hiljalleen saa lisää varmuutta ja
uskaltautuu puhumaan työkavereille ja lopulta myös asiakkaille. Tässä tapahtuu
suurin kasvu. Ujo on pedantti ja fiksu, hänestä tulee luottotyöntekijä, joka
tekee juuri niinkuin asiat pitää tehdä. Realistinen on vain ohikulkumatkalla,
saamassa pienen ponnen eteenpäin elämässään ja saakin työpaikan kivasta
kahvilasta kuukauden jälkeen. Kaikkitietävä on enimmäkseen tehtäväorientoitunut
eikä pohdiskele epäonnistumisiin liiemmälti. Hän jaksaa yrittää uudestaankin,
jotta haluamansa asia onnistuu. Hän toimii itseohjautuvasti, miettimättä muiden
mielipiteitä. Ujo on pohjimmiltaan välttämisorientoitunut ja varustettu
huonolla itsetunnolla. Yrittämättä jättämisellä tai viivyttelyllä ujo koittaa
välttää epäonnistumisen. Hän ei myöskään pysty täysipainoisesti keskittymään
tehtävään ja saattaa alisuoriutua pelkästään varoessaan alisuoriutumista. Sekä
kaikkitietävä että realistinen saattaa olla sosiaalisesti riippuvuussuuntautuneita.
Realistista saattaa ajaa eteenpäin omat tavoitteet, mutta usein myös taustalla
oleva näyttämisen halu. Ajatus siitä, että elämässä tulee tehdä tietyt normien
mukaiset asiat ja toimia tietyllä tavalla. Motivaatio saattaa vaikuttaa
sisäiseltä, sen kuitenkin ollessa enemmän ulkoista. Molemmat saattavat kysellä
paljon, joko välttääkseen virheiltä tai ihan vain oikeasti kiinnostuksesta ja
halusta oppia. Oppisisältöjen hallinta on väline sosiaalisen hyväksynnän
saavuttamiseen. (Tynjälä, P. 1999, 102-104.)
Toimiessani näiden kaikkien
ja muutaman välimallin kanssa tarvitaan ohjaalalta aikamoisen paljon
kärsivällisyyttä ja tuntosarvia siihen mikä toimii kenenkin kanssa. Aiemminkin
jo totesin, että opettamistapani on lähinnä humanistinen, jossa jokainen yksilö
on omanlaisensa ja jokaisen toiveita sekä tavoitteita kunnioitetaan. Haluaisin
enemmän siirtyä sosiokulttuuriseen opettamiseen ja tämä onkin
ammattipedagogisten opintojeni kehittämistehtävä. Olemme aloittaaneet
kokeilemaan virtuaalista oppimisympäristöä, jossa tehtävien kirjaaminen siirtyy
enemmän työkokeilijan vastuulle. Tulen antamaan tehtäviä, joissa omia ajatuksia
tulee kirjata ylös joko tekstin tai kuvien muodossa ja näitä jaetaan porukalla.
Pyrimme myös tekemään säännöt yhteisesti ja jakamaan onnistumisia ja epäonnistumisia
yhteisesti. Koitamme löytää hyvän yhteishengen ja ajatuksen siitä, että
jokaisen pitää kantaa kortensa kekoon tässä yhteiskunnassa ja jokaisessa
yhteisössä mihin ihminen kuuluu. Vahvistamme nuorten osallisuutta ja
osallistumista antaen heille mahdollisuuden suunnitella paremmin tekemisiään.
Koitamme kannustaa oma-aloitteisuuteen ja korostamme yksilön vastuuta
huomioiden ympäröivät normit.
Tätä tehtävää kirjoittaessa
opin erittäin paljon. Tehtävän kirjallisuus oli äärimmäisen mielenkiintoista ja
ajatuksia herättävää. Sain vahvistusta kehittämistehtävälleni ja tiedän nyt
paremmin kuinka perustelen suunnitelmiani peilaten teoreettisiin
viitekehyksiin. Tämän kurssin aiheet ovat varmasti myös sellaisia, joihin tulen
palaamaan opintojen aikana useasti. Tämä on myös sitä mitä kaspereilta ja koko
opiskelulta odotin, sanoja ajatuksien taakse ja käsitteitä tekemilleni
asioille. Näihin teemoihin tulen palaamaan. Tehtävä synnytti hyvin positiivisen
mielenkiinnon ja innostuksen erilaisia oppimistyylejä kohtaan. Tehtävässä myös
lähestyttiin asiaa monelta kantilta, jolloin kokonaisuus alkoi rakentumaan ja
eri oppimiskäsitysten väliset erot aukenivat. Ja myös jäivät mieleen hyvin.
LÄHTEET
Hakkarainen, J. 2009. Sosiaalipedagogiikka ja sosiokulttuurinen innostaminen. Luettavissa:
http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/8096/Hakkarainen.Johanna.pdf?sequence=2.
Luettu: 21.8.2015.
Hakkarainen, K. 2003
Kollektiivinen älykkyys. Psykologia,38 (6), 384–401.
Jamk 2010a. Humanistinen
oppimiskäsitys ja oppimisen ohjaaminen. Luettavissa: http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/oppimiskasityksista-oppimisen-ohjaamiseen/humanistinen-oppimiskasitys-ja-oppimisen-ohjaaminen/.
Luettu: 21.8.2015
Jamk 2010b. Kognitiivinen oppimiskäsitys.
Luettavissa: http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/oppimiskasitykset/kognitiivinen-oppimiskasitys/.
Luettu: 21.8.2015.
Jamk
2010c. Konstruktivinen oppiminen. Luettavissa: http://oppimateriaalit.jamk.fi/oppimiskasitykset/oppimiskasitykset/konstruktivistinen-oppiminen/.
Luettu: 21.8.2015.
Lindholm-Ylänne,
S. & Nevgi, A. 2009. Yliopisto-opettajan käsikirja. WSOY-pro. Porvoo.
OPH 2010. Merkkejä tulevaisuuden oppimisympäristöistä.
Luettavissa: http://www.oph.fi/download/125605_Merkkeja_tulevaisuuden_oppismisymparistoista_UUSI_5.8.2010.pdf,
s. 14-16. Luettu: 21.8.2015.
Säljö, R. 2004.
Oppmiskäytännöt Sosiokulttuurinen näkökulma. WSOY. Porvoo.
Tynjälä, P. 1999. Oppiminen
tiedon rakentamisena Konstrukstivistisen oppimiskäsityksen perusteita.
Kustannusosakeyhtiö Tammi. Helsinki.
Kristiina: monesta suunnasta pohdit asioita ja linkität toisiina - hienoa! Testailet uusien oppien kantavuutta myös omassa työssäsi. Kirjoittamisen iloa toivotan edelleen!
VastaaPoista