Tässä esseessä käsittelen sosialisaatiota, yhteiskunnan arvoja ja moraalia - lähinnä nuorten näkökulmasta, digitalisaatiota sekä eri sukupolvien välisiä eroja osittain sosiaalipedagogiikan näkökulmasta. Tieteenä sosiaalipedagogiikka yhdistää kasvatustieteellisen ja yhteiskuntatieteellisen näkökulman. Tämän lisäksi sosiaalipedagogiikka on toimintatiede, jossa teoria ja käytäntö ovat läheisessä suhteessa toisiinsa. Sosiaalipedagogiikka tarkastelee ihmisen kasvua sosiaalisena ilmiönä. Kiinnostuksen kohteena ovat prosessit, joissa ihminen kasvaa yhteisöjen ja yhteiskunnan jäseneksi sekä jäsenenä. Kasvun lisäksi huomion kohteena on pedagoginen toiminta, jolla sosiaalista kasvua tuetaan ihmisen elämänkulun eri vaiheissa. Sosiaalipedagogiikka korostaa yhteisöllisyyttä, dialogisuutta ja yksilön omaa vastuunottoa. Toiminnan tavoitteena on tukea ihmisten yhteiskunnallista osallisuutta ja yhteiskuntaan integroitumista. Sosiaalipedagogiikan toimintakenttää ovat myös yhteiskunnalliseen eriarvoisuuteen, syrjimiseen ja syrjäytymiseen liittyvät haasteet, niiden ennaltaehkäiseminen ja lievittäminen. (Sosiaalipedagogiikka 2015.)
Jokaisen ihmisen elämä on yhtä
ainutkertainen eksistentiaalinen ihme (Heikkinen, H. ; Jokinen H., Markkanen,
I. & Tynjälä, P. 2000, 6). Jokaiselle yhteiskunnan jäsenelle tulisi tarjota
yhdenvertaiset mahdollisuudet pärjäämiseen. Sosiaalipedagogiikassa korostetaan
ihmisten tasa-arvoisuutta ja halutaan luoda tapa toimia ilman, että syntyy
valta-asetelmia ihmisen välille. Edustamassani säätiössä
työskentelemme lähinnä työttömien ihmisten kanssa, joista moni elää yhteiskunnan
tukien varassa. Sosiaalipedagogisen
ajattelun mukaan, jokaisen ihmisen tulee itse löytää paikkansa tässä maailmassa
ja kantaa kortensa yhteiseen kekoon. Lapset sosiaalistetaan tähän yhteiskuntaan
kasvatuksen avulla. Meille on kuitenkin syntynyt perheitä, joissa jo monen
sukupolven ajan on totuttu siihen, että yhteiskunta pitää huolen omistaan. Tämä
on mielestäni äärimmäisen vaarallinen ajatus ja yritänkin omalta osaltani pitää
pinnalla ajatusta siitä, että jokaisen tulee tehdä oma osuutensa. Ratkaisu ei
voi olla, että sosiaalitoimisto auttaa. Omassa elämässäni tämä ei ole ollut
koskaan minkäänlainen vaihtoehto ja olenkin huomannut eläneeni aikamoisessa
pumpulissa koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Sellainen maailma, missä vanhempi
pilaa lapsen luottotiedot jo ennen täysikäisyyttä ja nuori yrittää ponnistaa
elämään ilman minkäänlaista tukiverkkoa, on huolestuttava. Mutta huolen olisi
pitänyt syntyä jo kauan aikaisemmin, koska nyt ongelmat saattavat olla jo
kolmannessa polvessa samanlaisia. Pääministeri Sipilä peräänkuulutti
suomalaista sisua ja kaikkien osallistumista yhteisen talouskasvun
aikaansaamiseksi. Tätä yrittämistä ja itsensä eteenpäin potkimista minäkin
haluaisin nähdä, luovuttamisen ja elämässä eteenpäin lipumisen sijaan. Meillä
on upea koulujärjestelmä, joka antaa jokaiselle yhtälaiset mahdollisuudet
päästä elämässään mihin vain. Miksi kaikki eivät tätä hyödynnä?
Tärkeänä sosiaalipedagogiikassa on
sosiokulttuurinen innostaminen. Siinä on kolme ulottuvuutta; kulttuurinen,
sosiaalinen sekä kasvatuksellinen. Kulttuurisen ulottuvuuden kautta tuetaan
motivaation vahvistumista, herkistymistä sekä uskon vahvistumista itseen ja
elämään. Kasvatuksellisen eli persoonan kehittymisen ulottuvuuden tarkoitus on
auttaa yksilöä hahmottamaan oma subjektiuutensa, kehittämään kriittistä
ajattelua ja tunnistamaan muutoksen mahdollisuus. Sosiaalisen ulottuvuuden
avulla vahvistetaan ryhmäprosesseja ja integroitumista yhteiskuntaan.
Sosiokulttuurisen innostamisen lähtökohtana on yksilön ja yhteisön voimavarojen
tunnistaminen ja käyttöönotto. Siinä tuetaan uusien näkökulmien avautumista ja
motivoidaan yksilöitä näkemään oma roolinsa ja sen mahdollisuudet. Sen kautta
yksilöitä tuetaan kasvussaan aktiivisiksi toimijoiksi omassa yhteisössään. Tätä
tavoitetta tuetaan lisäämällä yksilöiden välistä vuorovaikutusta, tukemalla
tasavertaista vuorovaikutussuhdetta sekä vahvistamalla ryhmäidentiteettiä.
(Sosiaalipedagogiikka 2015.)
Itselläni on tunne siitä, että yhteiskuntamme
on rakentunut niin, että se mahdollistaa yksilöiden lamaantumisen.
Hyvinvointiyhteiskunta, missä yksilöitä autetaan ja tuetaan viimeiseen asti,
synnyttää yksilöitä, jotka eivät edes yritä. Vastuunottaminen omasta elämästä
ja valinnoistaan, yhteiskunnan täysipainoisena kansalaisena eläminen ja
toimiminen ei ole pakollista. Jälkimodernin yhteiskunnan tärkeimpinä arvoina
pidetään yhteisöllisyyttä, yksilöiden kunnioittamista, oikeuksia ja vastuuta sekä
erilaisten yksilöiden yhteiskunnallista osallisuutta. Näihin pohjautuu myös
länsimäinen demokratia. Nykymaailmassa ei ole yhtä ainoaa moraalista käsitystä,
kuten aiemmin oli esimerkiksi kristinuskon kautta määriteltynä. Nykyihminen
tasapainottelee useiden eri yhteisöiden, ryhmien ja omien moraalisten arvojensa
kanssa. Arvot eivät myöskään ole niin pysyviä kuin ennen, vaan vaihtelevat
tilanteesta ja ajasta toiseen. Ihmisten erilaisia arvokäsityksiä kunnioitetaan
ja tuetaan, esimerkiksi koulun tulee ottaa huomioon erilaiset
monikulttuurisuuden, yksilöllistymisten ja sukupuolten väliset tasa-arvon
tuomat haasteet. (Antikainen, Rinne ja Koski 2013, 28-32.) Haluaisinkin
perehtyä pohtimaan kysymystä: "Ymmärretäänkö meillä jo liikaakin
erilaisuutta ja annetaan liikaa vapauksia niin lapsille, nuorille kuin
aikuisillekin?"
Koulutus on paras rokotus syrjäytymistä ja työttömyyttä
vastaan. Perinteisesti ammattikoulun käyneitä on pidetty yhteiskunnassa
huono-osaisimpina ja on ajateltu, että ammattikouluun joudutaan.
Dialogi-hankkeen tekemässä tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että suurin osa
ammattikouluun hakeneista ovat hyvinkin innostuneita alastaan ja varmoja siitä
mitä haluavat työkseen tehdä. Ammattikouluun oikeasti hakeudutaan, ei jouduta.
Ammattikoulut tekevät suuren työn nuorten syrjäytymisen ehkäisyssä eivätkä
suinkaan aiheuta nuorten syrjäytymistä. (Amis-dialogi 2014, 12-13.) Hyvinkään
ja Riihimäen alueella HRAKS:n etsivä nuorisotyö tekee yhteistyötä ammattikoulun
kanssa yrittäen ennaltaehkäistä koulupudokkaiden syntymisen olemalla mukana jo
kuulemisisssa. Ongelmiin puututaan jo kun nuori on vaarassa pudota. Monesti
olen miettinyt tämän työn tarpeellisuutta ja toisaalta sitä kuinka nämä
yhteiskunnan aputoimet antavat nuorelle mahdollisuuden luovuttaa. Aina on joku
käsi, joka tulee nostamaan. Autammeko me jo liikaakin? Toisaalta ymmärrän
täysin säästöt, jotka tulevat jos pystytään ennaltaehkäisemään nuoren
passivoituminen ja mahdollinen jopa koko elämän kestävä kierre yhteiskunnan eri
aputoiminnoissa. Jopa hassulta kuulostaa ajatus siitä, että nuoria oikein
etsimällä etsitään, jotta heitä voitaisiin auttaa. Monelle apu on varmasti ihan
paikallaan,mutta aina on niitäkin, jotka käyttävät näitä tietoisesti hyväkseen
ilman, että heillä on aikomustakaan ottaa vastuuta omasta elämästään.
Itse omassa työssäni
nuorten työttömien kanssa, olen näköalapaikalla seuraamassa kuinka erilaisia
nuoria ja tarinoita voi olla. Osalla on oikeasti asiat menneet todella huonosti
jo lapsuudesta asti ja silti heillä on halu pärjätä. Toisaalta on niitä, joilla
olisi kaikki edellykset, mutta ei halua. Tasapainoilen auttamisen ja
irrottamisen kanssa, koska on oikea hetki päästää irti ja toivoa parasta ja
koska tarvitsee vielä tukea. Tämä on erittäin haastavaa, kun on kyse
yksilöistä, joilla on aina erilaiset taustat, tarpeet, ajatukset ja teot.
Ehdottoman tärkeää on moniammatillinen verkostotyö ja tiedonkulku eri verkostojen
välillä. Nuoren pompottelu puhututtaa aika ajoin julkisuudessa ja se on
nähdäkseni pahin motivaation tappaja nuorella, joka haluaisi hoitaa asiansa kuntoon.
Lapsiasiavaltuutettu
arvostelee vuosikirjassaan suomalaisten lasten eriarvoistumista. Hänen mukaansa
lasten oppimis- ja terveyserot kasvavat. Myös alueelliset erot lisääntyvät.
Joka kahdeksas poika ei osaa lukea jatko-opintoihin vaadittavalla tavalla.
Toisaalta Suomi on lasten kannalta maailman parhaita maita. Yli 90 prosenttia
lapsista kokee elämänsä hyväksi. (Yle uutiset 2015.) Liian monessa
perheessä kukaan ei oikeasti huolehdi nukkuuko lapsi tarpeeksi ja vanhempi on
vain tyytyväinen, jos lapsi pelaa eikä pyöri jaloissa. Lastenpsykiatri
Jari Sinkkonen nostaa suurimmaksi huolenaiheekseen videopeliriippuvuuden ja
lasten levottomuuden (HS 2015). Lasten levottomuus on varmasti kasvanut. Itse
olen monesti ihmetellyt leikkipuistoja, joissa ei ole lapsia ollenkaan. Monet
ovat lasten kanssa kotona, mutta puistot ovat aamupäivisin tyhjinä. Ei
oikeastaan ole ihme, että lapsi tuntuu levottomalta. Helsingin
Sanomien haastattelemien ihmisten mukaan yhteiskunnan ongelmia ovat juuri tämä
sisällä viihtyminen ja kännykät sekä lastenpalveluiden karsiminen. Yleisesti puhutaan paljon kasvatusvastuusta ja siitä
kuinka vanhemmat eivät pysty tai halua kasvattaa lapsiaan. Vastuu siirretään
varhaiskasvatukseen ja koululle. Tämä aihe taasen palaa takaisin ensimmäiseen
minua puhuttelevaan teemaan vastuuonotosta. Jos vanhempi ei ota vastuuta edes
omasta elämästään eikä lapsen elämästä, kuinka lapsi tai nuori oppisi sitä
ottamaan itsekään.
Julkisuudessa
on viime päivinä ollut useampia kirjoituksia ja galluppeja siitä kuinka
älypuhelimet vievät aikuisten ajan ja passivoivat lapset. Mielipidepalstalla
nuori kirjoittaa, ettei vanhemmat kerkeä viettämään aikaa lasten kanssa vaan
aika kuluu sosiaalisessa mediassa (HS 2015). Itsekin syyllistyn tähän
päivittäin. Lapset katselevat tabletilta piirrettyjä ja itse selaan internettiä.
Mietin mikä olisi riittävä määrä, jotta pysyisi mukana nyky-yhteiskunnassa
mukana kuitenkin niin, ettei omat lapset kasva ja muuta pois kotoa huomaamatta?
Tiedän kuitenkin, ettei omassa perheessäni asiat ole oikeasti huonosti.
Sanoisin kuitenkin, että erilaiset digitaaliset laitteet vievät lähes jokaisen
huomiosta paljon aikaa. Vanhempi saattaa menettää otteen lapseensa ja
viimeistään murrosiässä ongelmat tulevat esiin. Tämä on asia mihin osa
ihmisistä on herännyt, mutta jota ei osata ottaa tarpeeksi vakavasti.
Monesti olen
myös valmennettavien kohdalla miettinyt tekevätkö vanhemmat jo liikaakin lasten
puolesta asioita. Harvan aika kuluu metsä- ja maatöissä kuten ennen. Vanhemmilla
on aikaa passata ja kuskata lapsia kaiket illat. Tässä moni vanhempi tekee
hyvää hyvyyttään karhunpalveluksen lapsilleen. Uusavuttomuus on lisääntynyt ja
terveen järjen käyttö kadonnut monilta. Aivan yksinkertaisetkin perusasiat ovat
kadoksissa. TNS Gallupin Helsingin Sanomille tekemästä kyselystä selviää, että suomalaisista
suuri osa uskoo päihde- ja mielenterveysongelmien olevan suomalaislasten
hyvinvoinnille suurimpia uhkia työttymyyden ja perheiden taloushuolien ohella.
Kolmanneksi kyselyssä nousee vanhempien kiire ja väsymys. Miksi meillä on usein
niin kiire, vaikka teemme eurooppalaisittain lyhyttä työviikkoa? Jostain olen
lukenut, että keskiverto suomalainen katsoo televisiota keskimäärin kolme
tuntia päivässä. Minä en katso oikeastaan ollenkaan, joten joku muu katsoo
kuusi tuntia päivässä.
Kännykät
ja muut digilaitteet eivät kuitenkaan ole pelkästään pahasta. Digitalisaatiossa
on kuitenkin monia hyviä puolia. Ihmiset voivat osallistua dialogiin ja
vaikuttaa asioihin verkossa lähes ilmaiseksi. Verkko myös dokumentoi prosessin
ja mahdollistaa eri näkökulmien esittelyn. Asiat voidaan esittää laajemmin ja eri
vaihtoehtojen vaikutusta kokonaisuuteen
voidaan arvioida konkreettisemmin kuin pelkällä puheella. Digiosaamista arvostetaan
ja se kannustaa elinikäiseen oppimiseen. Yhteistyön kautta asiantuntijuus jakautuu
uudella tavalla. Vuorovaikutuksen ja aidon osallisuuden myötä luottamus
päätöksentekoon ja -tekijöihin kasvaa. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisussa
ehdotetaan, että kansalaisia tulisi tukea ja kannustaa verkon käyttöön, jotta
he tunnistaisivat itsensäkin vaikuttajiksi. Mediataidot tulisi olla
kansalaistaito, jota opetetaan kouluissa ja verkkopalvelut luonteva osa
kuntapalveluita. Verkon kautta kansalaisia tulee myös kuunnella ja käyttää sitä
eri verkostojen tiedonjakamisen välineenä. (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta 2011b, 32-33.)
Yhteiskuntamme
rakentuu koko ajan vahvemmin erilaisten teknisten apuvälineiden varran. Tietoyhteiskunnan
taitovalmiuksia ovat esimerkiksi tietotekniikan käyttötaidot, medialukutaito
sekä verkosto- ja viestintätaidot, jotka liittyvät paitsi tiedon vastaanottoon
ja käyttämiseen, myös vuorovaikutukseen ja ennakoivaan toimintaan. Vuorovaikutustaidot
korostuvat työssä kuin työssä. Sosiaaliset taidot ovat avainasemassa ja
varsinkin työnhaussa sekä työhaastattelussa niiden merkitys nousee. Sosiaalinen
media tuo työelämään uusia tapoja työskennellä ja jakaa tietoa. Lähes tulkoon
kaikki tieto on kaikkien saatavilla ja uuden sukupolven työntekijät olettavat
saavansa ajantasaista tietoa. Tämä haastaa monen työyhteisön työskentelytavat
ja osaltaan myös hierarkian. Avoin ilmapiiri
luo pohjaa keskinäiselle luottamukselle ja luo vuorovaikutteisen
ympäristön, jossa toimijoista tulee helpommin inhimillisiä eivätkä instituutiot
ja roolit kangista vuoropuhelua. (Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta 2011a, 25-26.)
Yritykset
ovat nostaneet työntekijöiden tärkeimmiksi piirteiksi luotettavuuden, hyvät
neuvottelutaidot ja yhteistyökyvyn. Suomalainen koulujärjestelmä on opettanut
varmastikin luotettavuutta kautta aikojen ja suomalaisia pidetään rehtinä
kansana. Tämän en usko kadonneen nykynuoriltakaan. Työelämässä unelmoidaan
liian vähän, helposti innostuneesta kaksikymppisestä tulee kyynistynyt
nelikymppinen. Nämä tämän hetken kaksikymppiset tulevat työelämään intoa
puhkuen ja täynnä uusia ideoita. Vastassa on kolme edellistä sukupolvea, joista
X-sukupolvi on tottunut siihen, että asiat ovat pysyviä eikä työpiste,
-tehtävät ja -kaverit vaihdu joka päivä. Sodan jälkeisten suurten ikäluokkien
sukupolvella (1946–64) on vahva usko edistykseen ja koulutukseen. He ovat kasvuhakuisia
televisiosukupolven edustajia, joilla on
suhteellisen vakaat työurat. He ovat viimeinen massatuotantomallin
sukupolvi. X-sukupolvi (1965–76) eli ensimmäinen tietokone- ja
internet-sukupolvi (1.0) jonka edustajien usko edistykseen ja koulutukseen on rapautunut. Heidän työuransa alku kärsi
1990-luvun alun lamasta ja edeltäjiinsä verraten heillä on katkonaisemmat
työurat. Nykynuorten
innostus, ilo ja loppumattomat voimat voivat ärsyttää ja ne pyritään painamaan
alas. Nuoret, varsinkin
ammattikoululaiset arvostavat esimiehiään, joilla on vahva substanssiosaaminen
eivätkä he edes tavoittele esimiehen asemaa, vaikka haluavatkin olla mukana
uudistamassa ja parantamassa työpaikkaansa. Tämä saattaa näyttäytyä uhkana
vanhemmille konkareille. Uudet, freshit silmät tulisikin ottaa lahjana vastaan
työpaikoille.
Y-sukupolvelta (1977–97) löytyy jo halu vapauteen, yksilöllisyyteen ja
mielihyvän etsintään. He ovat toisaalta kärsimättömiä, vaativia, mutta myös
arvoherkkiä, uudenlaisen (osin digitaalisperustainen) sosiaalisuuden omaavia,
yhteistyökykyisiä ja neuvottelevia innovatiivisia "pelaajasukupolven"
edustajia. Heidän sukupolvensa on uudella tavalla sisäisesti polarisoitunut ja
jakautunut. Voittajat ja häviäjät eivät määrity esim. koulutustason tai
työelämän vanhojen hierarkioiden kautta, vaan osaamisen kautta. He osaavat
käyttää hyödykseen vuorovaikutteisen internetin (2.0) mahdollisuuksia. Nuorilta löytyy ideoita ja intohimoa.
Tärkeintä on avoin mieli. Kun tekijöiden annetaan työssä innostua, käytössä on
koko potentiaali. Työssä tulee tarjota sopivassa suhteessa vapautta ja
vastuuta. Rahalla saa työntekijät, mutta hyvällä ilmapiirillä, johtamisella ja
mielekkään työn sisällöllä saa työntekijät tekemään parhaansa yrityksen eteen.
Työpaikan ilmapiirin tulee olla rento. Keskiverto suomalainen haluaa
mielenkiintoisen työn hyvähenkisessä
organisaatiossa, jota johtaa reilu esimies. Tätä haluavat myös tulevaisuuden
duunarit, eli tutkimuksessa haastatellut ammattikoululaiset. (Eduskunnan
tulevaisuusvaliokunta 2011b, 14, TEM 2012, 6-11.)
Käsitys johtamisesta on muuttunut ja vastuu johtajuudesta koskee kaikkia
organisaation jäseniä. Se haastaa voimakkaasti ihmisten ajatusmallit aiheuttaen
hämmentyneisyyden kokemuksia ja
kielteisiä tunteita. Jatkuvien muutosten normaalisoituminen sisältää
kuitenkin myös paljon myönteistä ja mahdollisuuksia, kuten jatkuvaa laajaa
osallisuutta ja yksilöiden itsensä toteuttamista. Toivoisinkin sallivan
kehittämistyön leviän vallitsevaksi yhteiskunnalliseksi käytännöksi. Henkilöstö
osallistuu laajasti päätöksentekoon ja sen näkemyksiä sekä osaamista
hyödynnetään. Organisaatio ja sen asiakas integroituvat toisiinsa
monitasoisesti ja tämä mahdollistaa paremmat ja oikea-aikaiset ratkaisut.
Z-sukupolven edustajat (1998–) ovat luonnostaan konnektiivisia. He eivät tiedä
ajasta ennen digitalisaatioa ja he ovat tottuneet olemaan yhteydessä kaikkiin
ja kaikkialle koko ajan. He ovat
syntyneet ja eläneet ensimmäiset vuotensa murroskaudella nykyisten
yhteiskunnallisten haasteiden keskellä.
Z-sukupolvi on kuitenkin ensimmäinen sukupolvi, joka kasvaa ajattelussaan
aidosti käyttäjälähtöiseen ja ihmiseen sulautuvaan tekniikkaan. Sukupolven
toimintaa on vielä vaikea ennustaa. (Amis-dialogi 2014, 14-20,
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta 2011b, 14, TEM 2012,
6-11.)
Työelämä on muuttunut huimaa vauhtia
ja lähestulkoon jokaisessa ammatissa vaaditaan sosiaalisia taitoja. Tähän Z-sukupolvi kasvaa jo koulussa
ja he pärjäävät muuttuvassa, sosiaalisessa ja neuvottelevassa työelämässä.
Hiukan huolissani olen Y-sukupolvessa, jolta odotetaan näitä kykyjä ilman, että
niitä on liiemmin opetettu. Jos et ole luontaisesti kaikkien kanssa toimeen
tuleva ja hyvä neuvottelija, voit jäädä jalkoihin työelämässä. Y-sukupolven ajattelussa painottuvat
työssä viihtyminen, mahdollisuudet vaikuttaa organisaation toimintaan sekä omiin
työtehtäviin. Ihmiset haluavat tehdä työtä, jolla on merkitystä. Työn ja
vapaa-ajan raja hälvenee. Y-sukupolvella on aiempaa kovempia odotuksia
esimiehiä kohtaan. Ikäryhmään kuuluvat olettavat, että johtajuus ansaitaan
joustavalla, työntekijää tukevalla ja osallistavalla toiminnalla sekä avoimella
johtamisella. (TEM 2012, 14-16.)
Työntekijä
haluaa tehdä töitä yritykselle, jonka arvot ovat omien arvojen kanssa
samansuuntaiset. Y-sukupolvelle vapaa-ajan merkitys on erityisen tärkeä ja
pelkkä rahallinen korvaus ei kannusta antamaan runsaasti aikaa työnteolle. Muita
palkitsemiskeinoja kuten mahdollisuuksia vaikuttaa, työn monipuolisuutta,
työssä viihtymistä, työtehtävän vaihtamismahdollisuuksia, johtajuutta ja
henkilön kehittymistä joudutaan miettimään uudesta näkökulmasta. Yrityksissä
rakennetaan yhä enemmän yksilöllisiä ratkaisuja koskien työajan pituutta ja
ajoittumista, työn tekemisen paikkoja, työtehtävien laajuutta ja intensiteettiä,
työhön sisältyvää vastuuta ja kehittymisen mahdollisuutta, palkitsemista ja
työsuhteen pysyvyyttä. Näin organisaatiot pyrkivät tekemään itsestään
houkuttelevampia työnantajia. Samalle ne pyrkivät näin hyödyntämään entistä
tehokkaammin erilaisten ihmisten työpanosta sekä heidän osaamistaan,
luovuuttaan ja innovatiivisuuttaan. Matalissa, keveissä ja prosesseiltaan
virtaviivaistetuissa organisaatioissa toiminta on valjastettu prosessien
suuntaisesti palvelemaan asiakkaita. Verkostomaiset tavat organisoida työtä
ovat yleistyneet ja kehittyneet edelleen Suomen työelämässä vuoteen 2030
mennesä. Nämä kaikki uudenlaiset yhteisöllisyyden piirteet ovat näkyvissä
työelämässä jo nyt, mutta luultavasti ne vahvistuvat huomattavasti vuoteen 2030
mennessä kun Y- ja Z sukupolvet valtaavat työmarkkinat. (TEM 2012, 14-16.)
Johtopäätöksenä
voinen todeta vastuuoton omasta elämästä lisääntyvän. Työelämä tulee muuttumaan
entisestään yksilöllisemmäksi ja vuorovaikutteisemmaksi. Tulevaisuuden Suomessa
pärjäävät entistä paremmin ihmiset, joilla on ideoita, joissa on intohimoa.
Jokainen pystyy vaikuttamaan omaan elämäänsä ja rakentamaan oman yksilöllisen
polkunsa. Tukea ja apua on jatkossakin saatavilla, mutta luultavasti sitä tulee
osata etsiä itse. Mielenkiintoista on nähdä rapautuuko hyvinvointiyhteiskunta
tässä samalla ja muuttuuko maailma entistä enemmän kilpailevaksi. Mitä tapahtuu
niille, jotka eivät tuesta huolimatta selviä tulevaisuuden työelämässä. Tuleeko
meille kuitenkin selvemmin jako selviytyjiin ja epäonnistujiin. Uskoisin, että
keskiluokkainen, ehkä jonkinlainen normien mukainen eläminen vähenee
entisestään ja ihmiset hakevat omaa onnellisuuttaan mitä erilaisemmilla
keinoilla. Maailma muuttuu sallivammaksi ja entisaikojen normista tulee
harvinaisuus.
Lähteet
Antikainen, A. , Rinne, R. & Koski, L. 2013.
Kasvatussosiologia. PS-kustannus. Jyväskylä.
Amis-dialogi 2014. Työelämä, sä
tarviit mua! Dialogiselvitys amiksista ja työn tulevaisuudesta. Luettavissa: https://drive.google.com/file/d/0B8596lsTKlzSaGNCMFh5WWxhQ2c/view?usp=sharing. Luettu: 11.11.2015.
Eduskunnan
tulevaisuusvaliokunta 2011a. Silmät auki sosiaaliseen mediaan. Brauer, S. &
Venäläinen, V. Verkko saa kansalaisen äänen kuulumaan. Luettavissa: http://docplayer.fi/643475-Silmat-auki-sosiaaliseen-mediaan.html.
Luettu: 11.11.2015.
Eduskunnan tulevaisuusvaliokunta
2011b. Silmät auki sosiaaliseen mediaan. Säntti, R. & Säntti P. Organisaatio
ja sosiaalisen median ajattelutapa. Tiedosta, määrittele ja hyödynnä.
Luettavissa: http://docplayer.fi/643475-Silmat-auki-sosiaaliseen-mediaan.html.
Luettu: 11.11.2015.
Heikkinen, H., Jokinen H., Markkanen,
I. & Tynjälä, P. Osaaminen jakoon Vertaisryhmämentorointi opetusalalla.
Opetus 2000.
Helsingin Sanomat 5.11.2015.
8-luokkalainen HS:n mielipidepalstalla: Vanhemmat ovat liian kiireisiä.
Luettavissa: http://www.hs.fi/mielipide/a1446611451582. Luettu: 5.11.2015.
Helsingin
Sanomat 5.11.2015. HS-Gallup: Päihteet, kiire, talousvaikeudet – nämä ovat
suomalaisten mielestä pahimmat uhat lasten hyvinvoinnille. Luettavissa: http://www.hs.fi/paivanlehti/05112015/a1446613352287.
Luettu: 5.11.2015.
Sosiaalipedagogiikka 2015.
Luettavissa: http://www.sosiaalipedagogiikka.fi/sosiaalipedagogiikka/. Luettu:
12.11.2015.
TEM
raportteja 14/2012. Alasoini, T. ; Järvensivu, A. & Mäkitalo, J. Suomen
työelämä vuonna 2030 Miten ja miksi se on toisennäköinen kuin tällä hetkellä. Luettavissa: https://www.tem.fi/files/33157/TEMrap_14_2012.pdf.
Luettu: 24.11.2015.
Yle uutiset 27.3.2015. Joka kahdeksas
poika ei osaa lukea riittävän hyvin. Luettavissa:
http://yle.fi/uutiset/lapsiasiavaltuutettu_joka_kahdeksas_poika_ei_osaa_lukea_riittavan_hyvin/7894650.
Luettu: 23.11.2015.
Pitkästä aikaa täällä piipahdin - mukavaa pohdintaa yhteiskunnallisella tasolla siitä, mihin olemme menossa ja miten maailma/työmaailma näyttäytyy eri sukupolvien toimijoille - uhkana tai mahdollisuutena vai jopa molempien sekoituksena.
VastaaPoistaOlen juuri lukenut kollegani Pasasen Heikin ja kumppanien toimittaman kirjan Koko elämä töihin, ja siinä juuri hahmotellaan, kuinka työhön laitetaan koko elämä - uusi työ perustuu tekijöidensä kantamalle osaamiselle ja potentiaaleille, jotka ovat uppoutuneet heidän kehoihinsa. Eroa työn ja ei-työn välillä katoaa, ihmiset kantavat koko ajan mukanaan kyvykkyttään toimia ja tehdä työtä. Sitten vielä se, että robotisaation on myös viemässä työmahdollisuuksia - mistä siis mielenkästä työtä kaikille! Tätä pohdintaa pitää opettajan tehdä jatkuvasti - osallistua kolmeen merkittävää diskurssiin: oman alan, pedagogiikan ja yhteiskuntapoliittisen. Jatka siis tätä voimallisesti!